
Музика для малюка – чарівний світ радісних почуттів і переживань. Але цей світ лише тоді стане зрозумілим і близьким,коли в дитини будуть розвинені музичні здібності,й насамперед музичний слух та емоційна чутливість.
Чи можна розвинути музичні здібності в дітей? Які види художньої діяльності оптимальні для дошкільників? Коли і як прилучати малят до музики? Батьки часто ставлять педагогам такі запитання.
На думку вчених, музичний розвиток починається дуже рано. Пригадайте, як сприймала музику ваша дитина, коли їй не було ще й року: маля прислухалося, усміхалося. Спершу ви спонукали дитину плескати в долоньки, розгойдувалися в такт музики ,а дещо пізніше помітили, що вона й сама цього прагне. А як полюбляють малята дитячі пісеньки, мультфільми, у яких багато музики!
Розвиток музичних здібностей може здійснюватися в різноманітній діяльності, яку організовує з дитиною дорослий: під час занять співами, ритмікою, танцями, слухання музики, гри на інструментах.
Насамперед треба розвивати емоційну чутливість до музики, що починається з уміння сприймати контрастний настрій (характер) пісень та інструментальних п’єс. Для цього потрібна різноманітна музика: весела, сумна, повільна, швидка тощо. Усі діти зростають під колискову музику. Вона заспокоює, створює приємні відчуття ніжності та спокою. Під мамин спів дитина засинає і, як правило, міцно спить.
Ось ви ввімкнули програвач. Подивіться, як поводиться дитина під час слухання музики: чи захоплена вона твором, який слухає? Про це можна судити за її позою, рухами, мімікою, жестами. Уже в дошкільні роки у дитини з’являються улюблені твори, вона охоче їх слухає, намагається наспівати. Дитину захоплює звучання власного голосу чи музичного інструмента.
Дитина 4-5 років може визначити жанр музичного твору. Можна запропонувати послухати декілька п’єс П. Чайковського: «Нова лялька» і «Хвороба ляльки» з «Дитячого альбому».
«Послухай уважно музику, – кажете ви, – подумай, яка вона, про що може розповісти». Реакція на музику в цьому віці дуже безпосередня, дитина зазвичай правильно називає її характер.
Щоб посилити сприймання музичного твору, можна використовувати музику як фон під час розглядання картини або слухання казки, малювання чи ліплення.
Чим частіше вдома звучатиме музика, зрозуміла дитині, тим більше шансів виховати в малюка любов до неї.
Пам’ятка для батьків
1.Прояв музичних здібностей говорить про необхідність починати музичний розвиток .І чим раніше це відбуватиметься, тим краще. Втрачений час у формуванні інтелекту, творчих, музичних здібностей дитини не можна буде надолужити.
2.Шлях розвитку музикальності у всіх дітей різний. Тому не слід засмучуватися, якщо у вашого малюка немає настрою слухати той чи інший музичний твір, підспівувати якусь пісню, або він не виявляє бажання танцювати під музику. Не засмучуйтесь! Кількісні накопичення художньо-естетичного досвіду обов’язково перейдуть у якісні. Для цього потрібні час і терпіння.
3.Розкривайте в дитини музикальність, заохочуйте творчу ініціативу та залучайте до світу музичного мистецтва. Якнайкраще сприятимуть цьому відвідування дитячих театральних вистав (зокрема, балетів «Лускунчик», П.Чайковського, «Спляча красуня», «Попелюшка» С. Прокоф’єва, опери «Коза дереза» М. Лисенка тощо), знайомство із творчістю видатних композиторів, які писали для дітей.